۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

از گوگل بیشتر بدانیم (بخش اول)

معمولا اغلب ما  گوگل ، این غول اینترنتی را به عنوان یک موتور جستجو گر خوب و سرویس دهنده ایمیل می دانیم . اما گوگل حرف های زیادی برای گفتن دارد و موزه ای از اطلاعات و نوآوری ها را در خود دارد . به گونه ای که اگر قرار باشد به صورت مجازی سفری به این موزه داشته باشیم کم کم حدود 4یا 5 روز زمان صرف بازدید میگیرد و البته به خاطر تحریم ها برای کشورمان شاید این سفر برای ما کوتاه تر باشد!
برای رفتن به این سفر مجازی به شما پیشنهاد میکنم که در گام اول صاحب یک حساب کاربری در گوگل بشوید
چون روش تولید جیمیل در بسیاری از بلاگ ها و سایت ها بیان شده و در حوصله ی این بلاگ نمی گنجد من تنها به دادن لینک آموزشی ساخت آن بسند میکنم.
خب برای شروع سفر چه بهتر که از یک نقشه به عنوان راهنما استفاده کنیم ، پس از سرویس زیبای نقشه گوگل یا (Google Map) شروع میکنیم...
(روی عکس ها کلیک کنید تا بزرگ تر بشه)
سمت راست عکس همان طور که مشاهده میکنید چهار دکمه کرم رنگ هستند که به ترتیب شامل more... , map, satellite,earth میباشد . اگر روی دکمه more کلیک کنید گزینه های دیگر مانند عکس های موجود در مکان انتخابی شما ، فیلم ، اطلاعات ویکی و ... به نمایش می آید .گزینه Map شامل نقشه شهر است که اگر اهل نقشه خوانی میباشید این گزینه به علت شفافیت مناسب است ، دکمه بعدی satellite است که نقشه همان شهر را به صورت عکس های ماهواره ای نشان میدهد و برای یافتن مکان مورد نظرتان مثلا اگر بخواهید خانه یا محل کار یا دانشگاه خود را به صورت ماهواره ای ببینید این دکمه گزینه ی مناسبی خواهد بود. 
سمت چپ نقشه هم که پیمایش گر نقشه برای زوم کردن و تغییر محل دید است .
ابنها همه مقدمه بود ، حالا به بررسی قابلیت هایش می پردازیم:
گزینه های مربوطه در سمت راست نقشه همان طور که در عکس مشاهده میکنید وجود دارد:
گزینه اول لینک هست و وقتی روی آن کلیک میکنید میتوانید محل فعلی نقشه خود را به عنوان لینک برگزینید و در سایت ها و مکان های دیگر لینک مربوطه را ذکر کنید. و البته گزینه دوم نیز به شما این قابلیت را می دهد که نقشه مکان فعلی را در سایت یا بلاگ خود درج کنید. بسیار کار با این افزونه راحت است و اکنون من نقشه شهر مشهد را به بلاگم افزودم
گزینه بعدی Send است که در قسمت to ایمیل فرد مربوطه و در قسمت from ایمیل خود را تایپ کرده و در بخش Massage می توانید علاوه بر متن درج شده که ادرس نقشه است ، پیغام خویش را نیز درج کنید. شما میتوانید علاوه بر ارسال نقشه از طریق ایمیل از طریق تلفن های همراه نیز مکان مورد نظرتان را برای دوستتان ارسال فرمایید. البته امتحان نکردم که ایا برای مخابرات جهان سومی ما نیز جوابگو هست یا نه! اما روند کار به اینگونه است که نوع سرویس دهنده همراه خود را انتخاب می کنید و شماره همراه را نیز درج میکنید و دکمه ارسال را کلیک میکنید و به این راحتی برای فرد ثالث ادرس نقشه به همراهش ارسال میشود!
گزینه بعدی Print است که می توانید نقشه کنونی را چاپ کنید . این گزینه برای هنگامی که میخواهید بروید سفر بسیار مفید است چرا که همراه داشتن نقشه در مکانی که دسترسی به اینترنت مقدور نمی باشد مانند دسترسی به آب است در بیابان !
و اما گزینه مورد علاقه من Edit است که نقطه جذاب Google Map می باشد . هنگامی که روی آن کلیک میکنیم گوگل برای شما ابزاری جهت ویرایش نقشه و افزودن موارد، قرار میدهد. نکته قابل توجه این است که شما برای ویرایش نقشه حتما باید نقشه را روی مکان مربوطه زوم (بزرگ نمایی) کنید تا بتوانید ویرایش انجام دهید . دکمه add a piont را فشار دهید (نماد ان یک بادکنک ابی است). یک منوی کشویی باز میشود که در آن شغل یا نوع مکان را باید انتخاب کنید بعد روی مکان مربوطه در نقشه کلیک فرمایید و بستگی به سرعت اینترنت لحظاتی صبر نمایید! مانند شکل زیر در سمت چپ صفحه برایتان پنجره ویرایش باز می شود تا اطلاعات مکان مربوطه را درج نمایید.
هم اکنون نقشه مشهد با آغوش باز آماده دریافت مکان های شما است و چه بهتراز اینکه در یکی از ابزار های غول اینترنتی (گوگل) ما بتوانیم اینچنین راحت محل کار خود را درج کنیم . تبلیغی رایگان و منحصر به فرد !
من تاکنون دانشگاه هایم و اموزشکده مرکزی و مطب چند دکتر خیلی خوب را در نقشه افزوده ام و البته ، همراه با شما، کافی شاپ شکر هم در گوگل ثبت جهانی شد! (خوش به حالش ، یادم باشه دفعه بعدی رایگان برایم حساب کنه!)
خب! این هم یک تور رایگان گردشگری ، برای شما
امیدوارم مفید واقع شده باشه و حسابی از این قابلیت گوگل بهره برید
رعنا اردکانیان ، اردیبهشت 88

هیچ نظری موجود نیست: