۱۳۸۹ خرداد ۱۶, یکشنبه

قلعه دیجیتالی

کتاب بسیار زیبای دیگر از نویسنده محبوب این روزها آقای دن بروان (Dan Brown) ، البته این کتاب دومین اثر نویسنده بوده و در سال 1996 تحریر گشته ،به قول خیلی از منتقدان حرفه ای کتاب خوانش، اقای دن براون تنها با چند تحقیق ساده راجع به رمز گذاری و رمز گشایی دست به نگارش کتاب زده و حرفه ای نتونسته بنویسه . اما از نظر من که در ایران و دانشجوی رشته ی کامپیوترم و این کتاب را درسال 2010 دارم میخونم ، هم هیجان انگیزه و هم خنده دار ! چرا که کتابی که محتوایش حداقل به 15 سال گذشته و به سیستم های قوی کامپیوتریزه و ابر رایانه ها و الگوریتم ها و نابغه های سازمان های مخفی و دولتی امریکایی اشاره می کند و سر به افشای دولتمردان آمریکایی می گذارد هنوز حتی در کشور ما رنگ و بوی حقیقی نگرفته ! 15 سال پیش تازه ما به عنوان اختراعی نوین و خارق العاده به کامپیوتر مینگریستسم درصورتی که آن سمت دنیا تمام اطلاعات سیستم های کاربران اینترنتی و تمامی ایمیل هایشان از صافی سازمان های امنیتی آمریکا می گذشته ! کلمه شکاف دیجیتالی به نظر من بدتر از کلمه جهان سومی بر ما در این روز ها دارد ضربه میزند ! .
و اما خود داستان کتاب قلعه دیجیتالی ، با این همه که خواندنی است و آقای دن براون تمام تلاشش را کرده که داستان را به گونه ای تحریر کند که افرادی هم که از کامپیوتر سررشته ندارند به خواندن با هیجان ادامه دهند ، اما متاسفانه مترجم کتاب کار را تقریبا خراب کرده و با ترجمه ای گاها خنده دار متن داستان را به هم میریزد ، البته اگر ایشون در هنگام ترجمه از یک متخصص کامپیوتر راهنمایی می گرفتند اثر را مناسب تر میتونستند به مخاطب تحویل بدهند .
شنیده اید که می گویند قاتل ها روند کار و قتل هایشان یکسان است ! این مورد درمورد جناب دن براون نویسنده کتاب نیز صدق می کند ! با تمام زیبایی نگارش هایش و هیجان داستان هایش ، شما می تونید یک روتین یکسان را در تمام اثر هایش مشاهده کنید : استاد دانشگاه با قابلیت های سوپر من ! ، افشاگری سیاست مداران یا مذهبیون ، یک زنی که با همراهی اش در داستان به ریتم نگارش هیجان میدهند و البته وچود یک قاتل زنجیره ای اجیر شده داستان را با تمام راز شکنی ها و معما ها تکمیل می کند !
اگر این کتاب 8-7 سال پیش بدستم رسیده بود به همه شما عزیزان پیشنهاد میکردم که کتاب را مثل یک سیب ترش لذیذ بخورید و بخوانید ! اما بعد از خواندن کتاب با 10 سال تاخیر ! و وجود فیلم هایی نظیر کتاب که به افشاگری سازمان ها میزنند ، خواندن کتاب با تمام هیجان ها نهفته اش کمی لوس می شود و نمی تواند تاثیری را که 10 سال پیش بر مخاطب داشته بر شما بگذارد.
باز هم به هنر تخیل و داستان نویسی آقای دن براون و سطح بالای آگاهی و اطلاعات عمومی و فنی ایشون که در تحریر اثراتش موثر بوده تبریک می گویم ، درود بر ایشان.
برای خرید این کتاب به زبان فارسی :
انتشارات نگارینه : http://www.negarineh.com
مترجم: آرزو کلانی
21در14سانتی‌متر، 528صفحه)
شابك: 5-93-7533-964-978
بها: 53000 ریال
چاپ نخست 1385
 

------------------------------------
تگ ها : قلعه دیجیتالی / Digital Fortress / آرزو کلانی / دن براون / Dan Brown / انتشارات نگارینه / قلعه دیجیتالی / معرفی کتاب 
اینم یک سایت دیگر که در ان کتاب های خوب را معرفی میکند : http://bookish.blogfa.com

رعنا اردکانیان ، شهریور 89 

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سقذثصلق

محمد امیر گفت...

هرماه چند تا کتاب می خونید ؟
عجب نقدی داشتید روی کتاب ، البته منم با نظرتون در مورد ایران موافقم

رعنا اردکانیان گفت...

به ناشناس : فکر میکنم به انگلیسی منظورتونن بوده !
به محمد امیر : سعیم بر خواندن یک یا دو کتاب هست ، ممنون