۱۳۸۸ مهر ۲۱, سه‌شنبه

آداب معاشرت یا اتیکت


اگر از اون دسته افرادی باشید که به فیلم ها و کتاب های سلطنتی و تشریفاتی علاقه خاصی دارید ، حتما متوجه این نکته بارز شده اید که بر خلاف سایر فیلم ها و کتاب ها تاکید زیادی بر چگونگی پوشش ، حرکت ، منش و رفتار شده  . البته خیلی از موارد معمول و مرسوم را همه خانواده ها به فرزندان خود آموزش می دهند اما در جامعه کنونی که اینترنت مرز فرهنگ و رسوم ها را برداشته ، دانستن اداب معاشرت اصلی و مناسب شرط محترم بودن و متشخص بودن فرد در جامعه هزارویک فرهنگ است ، بارها در چنین مجامعه ای به علت ندانستن این موارد ناخواسته به فرد مقابلمان بی احترامی کرده ایم. نکته های زیر نتیجه نحقیق من در کتاب آداب معاشرت نوشته ویجیا کومار و سایت های ویکی پدیا و وبلاگ مردمان است : و ابتدا از اصلی ترین موضوع یعنی سلام و معرفی شروع می کنیم

سلام کردن

  جوانان نبايد به مردان مسن مانند رفقاي خود سلام كنند و در ضمن  بايد با نهايت احترام سلام كنند و با ادب و شمرده سخن گويند.
سلام دادن در حاليكه سيگار در دهان باشد پسنديده نيست.آقاياني كه كلاه بر سر دارند قبل از دست دادن كلاه را برداشته و به دست چپ ميدهند و با دست راست خود دست خواهند داد
جوانان به مسنان ، مردان به زنان وکارمند به رئیس و همپنین کسی که وارد می شود به افراد حاضردر سلام کردن باید مقدم باشند
سلام کردن باید با صدای بلند و مناسب ، با احترام و رسمی بیان شود حتما لبخند را در هنگام سلام کردن به خاطر بسپاریدو از انجام حرکات و لحن کودکانه ، لوس و .. بپرهیزید

معرفی
همیشه ابتدا کوجک به بزرگ معرفی شده و اول نام آنها ذکر میگردد، مثلآ هيچوقت يك مرد محترم مسني را به يك آقاي جوان معرفي نمي نمايندو همچنين يك خانم  ابتدا به يك آقا معرفي نمي شود.
موقعي كه مي خواهيد دو نفر را به هم معرفي كنيد، لازم است اسم افراد را واضح بيان كنيد.
در صورتي كه نام شخص را نمي دانيد يا پرسيديد  هميشه آقا را به خانم ،كوچكتر را به بزرگتر و جوان را به مسن بايد معرفي كرد.
اگر معرفي شوندگان هر دو داراي يك مقام و يا هم سن باشند، معرف ميگويد:
"اجازه مي خواهم آقايان (الف) و (ب) را به يكديگر معرفي كنم" اگر يكي از آنان داراي مقام مهمي باشد معرفي يك طرفه انجام مي گيرد و شخص دوم را به صاحب مقام معرفي مي كنند.
دوشيزگان به بانوان معرفي ميشوند ، و اگر دختر داراي ارزش اجتماعي باشد ، زن را به او معرفي ميكنند.
از معرفي دو نفر به همديگر كه میدانيد تمايلي به ملاقات يكديگر ندارند ،خودداري كنيد.
و طريق جواب در وقتيكه شخص را به شخصي ديگر معرفي مينمايند چنين است براي گشودن باب دوستي و ابتدا به سخن ، عبارا

مناسبي بگويد، مثلآ:
من قبلآ توصيف شما را شنيده بودم و مايل به آشنائي با شما بودم و حال از اين آشنائي بي نهايت خوشوقتم.
ولي اگر طرف مقابل خانم باشد ، به يك حركت سر اكتفا مي نمايند ، و اين علامت تشكر است.
یا  بگويید:از آشنایی با شما خوشوقتم
nice to meet you / Its my pleasure
در يك مهماني كوچك صاحب خانه بايد مراقب باشد كه مهمانها همه همديگر را بشناسند و در صورت لزوم آنها را معرفي كند
در مهماني هاي بزرگ معرفي لزومي ندارد زيرا انجام آن ممكن نخواهد بود.
دست دادن
- برای تفهیم پیام همدلی باید دقت کنید که دست طرف مقابل خود را به اندازاه ای که او دست شما را فشارد میدهد فشار دهید.ضمنا از دید روانشناسان این نوع دست دادن نشانه اعتماد به نفس عالی شماست
هرگز به صورت بیحال و سست دست ندهید.که این وضعیت فورا پیام بی تفاوتی را به قلب مخاطب مخابره میکند. 
توجه داشته باشید که اگر کف دست شما زیاد عرق  میکند حتما  قبل از دست دادن آن را خشک کنید .چرا که دست عرق کرده نشانه دلهره و ونوعی هیجان  غیر عادی است و اینکه احساس تنفر را در طرف مقابل  ایجاد میکند
هنگام دست دادن سعی کنید فاصله شما با طرف مقابل زیاد  نباشد .کسانی که موقع دست دادن دورتر میاستند و به جای اینکه قدمی به جلو بردارن در جای خود می ایستند و از دور دست میدهند بسیار بی ادب و خود خواه جلوه میکنند
دست دادن باید محکم صمیمانه و کوتاه باشد .طولانی شدن مصاحفه و بالا و پایین بردن مکرر دست به خصوص اگر فردی سالخورده شخصیتی محترم ویا زن باشد خلاف نزاکت و ادب است



۱ نظر:

mina گفت...

جالب بود ، ادامه اش را هم بگذار