۱۳۸۹ شهریور ۱۴, یکشنبه

فلسفه روزه :


چندی پیش فردی ازم پرسید که چرا روزه میگیرم ؟ جواب خاصی برایش نداشتم جز اینکه در ذهن خود نیز به دنبال پاسخ این چرا بودم . اندکی ذهنم  مشغولش شد و باعث شد که تکه های پازل ذهن اشفته را در کنار یکدیگر مرتب کنم تا به جوابی برسم. اول از همه به دنبال پاسخ فلسفه نگارانه ی موجود در کتب ها و گفته ها رفتم ، چرا روزه میگیریم ؟ تک تک پاسخ ها برایم منطق صحیح را ایراد نمیکرد و بیش تر به مانند پاسخی بود سطحی که تنها رفع تکلیفی باشد از سوال کننده . که معمولا پاسخ ها برای عموم این چنین اند:
برای اینکه به یاد فقرا بیافتیم!
برای اینکه زیاده روی نکنیم!
برای اینکه قدر نعمت بدونیم!
برای اینکه سالم زندگی کنیم!
چون دانشمند ها هم رمضان را تایید کردن و گفتن خوبه!
چون در سایر مذاهب هم روالی مانند رمضان ما و روزه گرفتن هست !
چون اسلام گفته و جزو واجباته!
چون گذشتگانمان میگیرند پس یه چیزی میدونند که روزه میگیرند پس ما هم روزه میگیریم!
واسه رژیم خوبه و لاغر میشیم!
نمی دونم اما میگیرم ، دلیلی هم ندارم!!
واسه امتحان الهی و صبر و ....!
واسه اینکه توی این ماه دروغ نگیم ، غیبت نکنیم و ....!
و جواب هایی به این ترتیب ...
اما به نظرم علت اصلی قرار دادن ماه رمضان در اسلام موارد فوق نیست بلکه فلسفه ی رمضان به این است که خدا ا به ما در سال یک فرصت  30 روزه را میدهد که با نخوردن (که معمولا بزرگ ترین نقطه ضعف هر ادمی است!) این سوال را از خود بپرسیم و چون در پی یافتن جوابش باشیم از کسی جز خود نمی توانیم پاسخی بشنویم چرا که پاسخ هر کس به این سوال انعکاسی است از ضمیر ناخودآگاه و شخصیت درون آدمی . 

به عنوان مثال اگر پاسخ شما به این سوال این باشد که چون همه میگیرند پس ما نیز اینچنین : این بیانگر این است که شما بدون جستجو و کنجکاو در باره رمضان تنها به عمل دیگران بسند میکنید و به تقلید بی پرسش راضی هستید و در پارادایم وسنت اجدادیتان قرق شدید ، انعکاس ضمیر نا خود آگاه شما این است که : جسمتان روالی روز مرگی را طی میکند و این مورد  در اسلام به شدت نهی شده ،( به قول حضرت علی :فردی که دو روزش مثل هم باشد مسلمان نیست ) این اهمیت پارادایم شیفت یا همان سنت شکنی را دراسلام نشان میدهد چرا که محمد خود بزرگ ترین سنت شکن جهان بوده و اعرابی را که عمری بت می پرستیدند را با خدا ی یکتا آشنا میکند .

پاسخ هایی که مربوط به سلامت جسم و رژیم و ... هست بیانگر این است که ضمیر نا خود آگاه شما به دنبال فرصتی میگردد تا به شما تغذیه سالم و سالم زیستن را تذکر بده ، گویی که شما به علت مشغله های کاری و ذهنی اهمیت سالم زیستی را فراموش کرده اید و با خوردن مواد نامرغوب و اضافه خوری و ... به بدن خود ،ناخودآگاه ضربه میزدید. در قران به صرفه جویی و سالم زیستی اشاره شده وبه میوه ها و خوراکی ها و فواید ان ها اشاره نموده .

 اگر پاسخ مربوط به امتحان الهی و صبر و  عدم اقدام به گناه و ... است ، بیانگر این است که ضمیر ناخودآگاه شما به مرحله ای از شناخت روح شما رسیده و خواستار پیشرفت شما در ضمینه اخلاقیات و روانشناسی است چرا که با صبر پیشه کردن و تامل قبل از انجام گناهان روزمره از صغیره تا کبیره جسم و روح شما به مرحله زیبایی از شناخت درون ، رفتار و کردار و گفتاری نیک میرسد و همانطور که قران فرموده هرکس خود را شناخت خدای خویش را نیز می شناسد .

اگر پاسخ شما مربوط به یاد فقرا و دستگیری مستمندان و کمک به مضلومان باشد ، بیانگر این است که ضمیر ناخودآگاه شما در شما توان مهر ورزی و پخش عشق را میبیند و میخواهد به شما طعم زیبای بخشش و تجربه زیبای همراهی و همیاری را بچشاند .
به نظرم فلسفه رمضان به این است که خداوند هر سال به ما این فرصت یادآوری را میدهد که از خود بپرسیم و بر خود آگاه شویم و نسبت به پیشرفت و بهبود خود از شکست سنت ها تا پخش عشق و بخشش مهر پیش رویم .

رمضان میهمانی خدا نیست بلکه به مانند مسابقه ی بیست سوالی است که در ان ما شرکت میکنیم اما اینبار مجری و میهمان مسابقه خودمانیم و ضمیر ناخودآگاه خودمان. 
و در انتها یک سوال باقی میماند : ایا برنده ی امسال مسابقه ی بیست سوالی هستیم یا خیر؟
شهریور 89
رعنا اردکانیان

۵ نظر:

يه دوست (اگه گفتي؟) گفت...

سلام رعنا خانم
حقيقتش اينه كه هيچ دليلي براي روزه گرفتن وجود نداره به جز اينكه اين يكي از شعائر اين دين و چند مذهب ديگه است والا خود شناسي و امتحان و به ياد فقرا بودن در افراد بي دين و حتي ضد دين هم به شدت وجود داره و اتفاقا بعضي از اون گروهها مي گن كه خدا شناسي همون خود شناسي نيست و اين توجيح اديانه براي تسلط بر ادمي والا دين يه نوع افيونه كه توده ها رو به خودش معتاد و فلج مي كنه و براي بعضي ها راه هاي حكومت بر اونها رو باز مي كنه... انسان در همه حال مي تونه به قدرت خودش يا قدرت نامتناهي موجود در كائنات و انرژي هاي مثبت بي شمار طبيعت يا به قولي به خدا، اعتقاد داشته باشه و گرسنگي و تشنگي كشيدن يا مثل فلان مذهب هندي در غار نشستن يا برعكس نــنشستن، هيچ كدوم دليل بر كوچيك يا بزرگي روح نمي تونه باشه... واقعا باور كن ميشه حتي بدون اعتقاد به خدا هم انسان نگاهشو به درونش و به زيبايي هاي جهان معطوف كنه و بر خشم و حسد خودش فائق بياد و اين در حقيقت خيلي هم زيباست ... ولي خوب مخالف حرفاي شما هم نيستم؛ اگه اعتقاد به خدا باعث بشه كه انسان به اين خودشناسي برسه (به شرطي كه به مرحله اي از رشد برسه كه ديگران رو مورد قضاوت قرار نده) و عقده هاي متعددش رو بشناسه و درمان كنه: چرا كه نه... اينم زيباست



فقط يه چيز: ضرر جاني داشتن بعضي از شعائر مذهبي در هر دين و مذهب بايد براش فكر بشه ... نمي شه در قرن 21 قمه زد نمي شه 16 ساعت تشنگي كشيد، نمي شه مردم رو حتي اگه كتاب ديني شون گفته در ملاء عام شلاق زد و سنگسار كرد.... براي اينها بايد فكر كرد.... همين

رعنا اردکانیان گفت...

سلام به شما ؛ در عنوان نوشته بودید : یک دوست اگه گفتی ؟ والا نتونستم تشخیصتون بدم ! حدس میتونم بزنم اما اگر خودتون را معرفی میکردین خوشحال تر میشدم که بدانم کدام آشنایی لطف خواندن بلاگ منو داشته و لطف کرده نظر داده.
در مورد نظرتون: من به سایر دین ها و مذاهب کار و نظری ندارم و البته قمه زنی و اینجور وحشی گری ها اضافاتی هست که یک عده افراد عقده ای به دین افزودند و در اسلامی که با بخشش و عفو در میان مردم رشد نموده سخنی از وحشی گری نیست .
در باره 16 ساعت تشنگی باید بگم که افرادی که اتش دارند و یا کوچکترین بیماری داشته باشند ، روزه از انها منع شده چرا که سلامت جسم همیشه در اولویت اسلام بوده و قران در ایه های متعدد به عوامل سلامتی به روش های مختلف اشاره نموده .
البته از انجا که پیداست که به دین و مذهب اعتقاد ندارید (که البته ایده و باور هر فردی قابل احترام هست) امکان دارد استدلال من از قران برایتان ارزشی نداشته باشد . اما اگر به قران با دید یک کتاب غیر مذهبی بنگرید بازهم مطالب زیبایی خواهید یافت که ربطی بر حکومت شیخ نشینان و مذهبیون بر عامه را نیز ندارد و تنها سخنش عشق است و مهر.
البته من نگفتم تنها راه شناخت ادمی گرسنگی و تشنگی است که البته هم مسلما نیست . اما میتواند بر افرادی که از لحظات زیبای زندگی اغلب بعد خوردن و مادیات آنی را میبینند دریچه ای باشد بر عظمت وجودشان ، که شاید با کم رنگ شدن این محدودهی ذهنی ،افق زیبای درونشان را بیابند
.... از نظر تون سپاسگذارم

مرتضی گفت...

سلام همشهری به ما هم سر بزنید تا با هم بیشتر اشنا شیم...

ناشناس گفت...

http://gozareforum.com/index.php?s=5b4e4b8b&

دعوت برای شرکت در گفتگوهای فرهنگی ادبی سینمایی و ... در فروم گزاره
با ما باشید.

y3f گفت...

يكي از پاهاي اصلي 3شنبه شب پارك ملت مشهد گروه دوستان قديميه بازنشسته هستند كه به ياد خاطرات قديمي در درب سنگي جمع ميشوندو گپ مي زنند چاي ميخورند پياده روي ميكنند.چطور انها رانديدي؟