۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

بزرگ ترین دروغ های تجارت الکترونیک و چگونگی جل.گیری از آن

سلام ، متن زیر ترجمه  خلاصه شده مقاله موجود در سایت boagworld می باشد که برای طراحی صحیح نکاتی جالب و خواندنی دارد . قضاوت این مقاله را یه شما می سپارم.
1- شما نمی توانید به کاربران اطلاعات زیادی بدهید:
این یکی از قوانین تجارت است که می گوید اطلاعات زیادی و کامل راجع به جنس خود به مشتری ندهید ، اما باید این جمله را به این روش تصحیح کرد : اطلاعات را تا حدی جامع به کاربر دهبد که وی برای خود دلایل مناسبی جهت انتخاب جنس خود از سایت شما میان سایر رقبا داشته باشد . نحوه صحیح طراحی برای راهنمایی کاربر در انتخاب ساده و لذت بخش رکن بسیار مهمی در این راستا می باشد ، اطلاعات گیچ کننده ، خسته کننده ، زیادی تخصصی را حذف کنید و به جای آن رابط کاربری مناسب برای انتخابی لذت بخش از سوی کاربر را ایجاد کنید. دو سایت زیر را مشاهده کنید ، کدام را برای خرید لپ تاپ بر می گزینید؟


2-فرصت فروش کالاهای جانبی را از دست ندهید
معمولا در سوپر مارکت ها در هنگامی که با سبد کالای خود پشت صندق واریز وجه به صف ایستاده اید شکلات ها ، آدامس ها و محصولاتی اینچنین را می بینید (کالاهای جانبی) درست هست که شما برای خرید یک پاکت شیر و 3 عدد تخم مرغ وارد سوپر مارکت شده اید اما با تعجب هنگام خروج شاهد این هستید که پاکت شما پر از شکلات و آدامس و... شده . سوپر مارکت ها از این تکنیک برای فروش این محصولات استفاده می کنند چون مشتری پس از پایان انتخاب های اصلی خود با فراقت ذهن و بررسی پول موجود در کیفش احتمال زیادی برای انتخاب این اقلام دارد!
اما عینا این تکنیک را نباید به صورت خرید و فروش الکترونیکی هنگام تایید نهایی و پرداخت پول انجام داد ، زیرا باعث سردرگمی کاربر و حتی عدم خرید اقلام اصلی انتخابی خود می شوید .آمازون این فروش (کالاهای جانبی) را هنگام انتخاب اقلام اصلی در سایت خود بر اساس بررسی علاقه مندی های احتمالی کاربر نمایش میدهد

3-سایت شما تنها عامل موفقیت است(اشتباه)
طراحان سایت تمام تمرکز خودشون را به زیبایی و جذابی سایت میگذارند و از سرویس ها و خدمات فروش و متعامل بودن با کاربر فاکتور می گیرند .برای کاربر پسند شدن سایت و متعامل بودن آن موارد زیر را اعمال کنید:
نامه های یادآورکننده : آیا شما مشتریان خود را از پروسه خرید تا دریافت توسط ایمیل آگاه می کنید؟
پشتیبانی تلفنی: آیا به مشتریانتان امکان مکالمه مستقیم توسط تلفن می دهید؟
قوانین تعویض: آیا به مشتری حق برگشت یا تعویض جنس انتخابی اش را در صورت عدم پسند شدن می دهید؟
فرم های ثبت داده : آیا ابن فرم ها را به گونه ای طراحی کرده اید که به راحتی و سریع  پر شوند ؟
بررسی شکایات:تا چه حدی به بررسی شکایات مشتریان خود می پردازید ،آیا حاضرید به خاطر آن چندین کیلومتر را طی کنید؟
ارتباطات راحت و روان : تا چه حد با مشتریانتان همراه خواهید بود ؟ ایا تخفیف یا فروش ویژه ارائه می دهید؟
مشتریانی که سروسی های مختلفی را هنگام خرید خود از سایت دریافت می کنند معمولا به خاطر تجربه شیرینشان مجددا برای خرید سایت شما را انتخاب می کنند و حتی سایت شما را به سایرین نیز معررفی می کنند.
4- کاربران امنیت سبد خرید برایشان مهم است (اشتباه)
برای نمایش ایمن بودن سایت معمولا صاحبان وب سایت خرج زیادی برای خرید مدارک امنیتی مانند Verisign or Mcafee ld می کنند و لوگوی آن را به عنوان امین بودن سایت در صفحه خود نشان می دهند ، بی توجه به اینکه اغلب کاربران این علامت را به عنوان لوگوی تبلیغاتی در نظر می گیرند و متوجه نمی شوند! باید علاوه بر معتبر کردن سایت توسط این مدارک پروسه کلی انتخاب تا دریافت را برای مشتری به نمایش گذاشت (جلب اطمینان)
5-آمازون یک الگوی نمونه است که همه باید دنباله روی آن باشیم(اشتباه)
این نظریه وجود داره که چون آمازون بزرگ ترین سایت تجاری است ، همه سایت های تجاری باید مشابه اون عمل کنند.
چند دلیل ساده برتر بودن این سایت عبارتند از: یکی از اولین سایت های تجاری بوده ، مارک معروف و معتبر که در ذهن ها به جا مانده ،کاربر ها این سایت را می شناسند و جزء گزینه های اولشون است.
به طور کلی چیزی که برای آمازون باعث پیش رفتش می شود امکان دارد دلیل قطعی برای پیش رفت شما نباشد ، تقلید کورکورانه از طراحی و سیاست یک سایت حتی باعث می شود که مشتری ها حس خوبی نسبت به سایت شما نداشته باشند.

۱ نظر:

مینا گفت...

به به ، ادامه بده خانومی
ترجمه ات خوبه اما یک کم بیش تر روی فعل و فاعل ها تمرکز کنی بهتر میشه .