۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

شرح کامل آپلود یک سایت

بعد از طراحی و ساخت یک سایت مهم ترین مرحله ای که پیش رو دارید آپلود آن بر روی دهکده جهانی(!) است . که البته برای تازه کاران {مانند خودم} به ظاهر بسیار ساده می آید اما به محض شروع هزاران سوال برایت مطرح می شود و احساس می کنی که چه کار سختی پیش رو داری ، تمام لحظات آپلود امکان داره مثل من به دانشگاه و درس هایت غر بزنی که چرا یک درس عملی آپلود واسمون نگذاشتن ! و به محض اینکه اولین صفحه ات را در اینترنت دیدی از شوق خوشحالی و حس غرور در خود نمی گنجی {!!} و بعد با احساس افتخار به سایرین می گی که آپلود کاری نداره ، مثل آب خوردن میمونه (!؟!)
همین جا باید از استاد عزیز و محترم خود آقای مهندس مازیار مدرسی و( نوه عموی خوبم سعید) بابت تمام راهنمایی ها و کمک هایی که در طول آپلود سایت کردند ، تشکر کنم ، واقعا حضور یک فرشته پشتیبان در این مواقع مثل یک الماس نایاب و نادری است و کسانی که بدون راهنما برای بار اول سایت آپلود کردن معنی حرف منو خوب درک می کنند.
 مرحله اول برای آپلود انتخاب هاست و دامنه می باشد : نکات زیادی برای یک انتخاب صحیح وجود دارد که خود یک پست جداگانه ای را نیاز دارد اما پیش نهاد می کنم با تحقیقی مناسب ،هاست (میزبان وب) را انتخاب کنید که با هر تحریم و اتفاق سیاسی بسته نشه که اگر اینجوری بشه ....  . پیشنهاد دوم من اینه که حتما خدمات پس از فروش این شرکت ها را بررسی کنید که یکی از مهم ترین فاکتور ها هست. من خودم از پرشین سرویسز خریدم و متاسفانه باید اعتراف کنم که در بخش خدمات پس از فروش و پشتیبانی بسیار ضعیف عمل می کنند.
مرحله دوم ورود به پنل هاست خریداری شده تان می باشد و آپلود نتیجه زحمتتان بر اینترنت . :))
امکان داره پنل شما با عکس زیر یکسان نباشه اما روند کلی کار معمولا یکسان هست .
{( برای واضح تر دیدن عکس ها بر روی آن کلیک کنید.)}
اول از پایگاه داده ها شروع می کنیم : باید گزینه ای هم نام یا مشابه برای ساخت پایگاه داده را مانند شکل فوق از پنل هاست خود بیابید و کلیک کنید، یک نکته را همین جا متذکر شوم که معمولا سرعت کار کمی پایین هست، البته با ADSL چه رسد با Dial Up(!)
 حالا با ساختن نامی برای پایگاه داده خود آن را در لیست پایین می توانید مشاهده کنید ، پیش نهاد من اینه که این نام هم نام با پایگاه داده محلی خودتان باشد ، در لیست مشخصات (که در پایین عکس می بینید) شماره آی پی سرور پایگاه داده نوشته شده آن را برای خود در مکانی یادداشت کنید که در مراحل بعدی لازم داریم ، البته می توانید این شماره آی پی را از بخش پشتیبانی هاست خود نیز تهیه فرمایید.
حالا با کلیک بر روی پایگاه داده ای که ساختید وارد صفحه فوق می شوید و در قدم اول باید اقدام به ساخت کاربر دیتابیسی کنید ، این مرحله از اونجایی مهمه که تا این کاربر با رمز عبورشو نسازید نمی تونید اطلاعات را به پایگاه وارد کنید .
حالا که سه مشخصه مهم را بدست آوردید(شماره آی پی ، نام کاربری ، رمز عبور) وارد SQL Server شوید و در بخش ورود به SQL  شماره آی پی را در قسمت Server name  و نام و رمز عبور را در قسمت User &Pass بدهید.
بدین طریق از طریق SQL موجود در کامپوتر خود به پایگاه داده سرور متصل می شوید و به دنبال پایگاه داده خود از میان سایر پایگاه داده ها بگردید و پایگاه داده خود را در آن Import کنید. بستگی به حجم اطلاعات و تعداد جداول و ... مدت زمانی صرف آپلود می شود ، صبور باشید ! .
 مرحله دوم بعد از پایگاه داده ، فایل های وب شما می باشد ، مجددا وارد هاست پنل خود شوید و  وارد بخش File manager یا اسمی مشابه بگردید
یک سری فایل ها و پوشه های پیش فرض در این مکان ذخیره شده که پاک یا ویرایششون نکنید (آقا دست نزن !)
در بخش Httpdocs وارد شوید و اطلاعات را در آنجا به روش زیر ارسال کنید
هر فایل را در پوشه مخصوص خود قرار دهید به عنوان مثال اگر طراحی تان با CSS هست و در آدرس دهی های وب سایتتان برای دسترسی به فایل های CSS آن ها را در پوشه مخصوص خودشان ذخیره کردید هم اکنون نیز باید به همین طریق فایل هارا در مکان های صحیح خودشان اضافه کنید : تاکید می کنم فایل ها و پوشه های پیش فرض را پاک نکنید. اگر پوشه مور نظرتان در لیست پیش فرض وجود ندارد آن را ایجاد کنید ، برای افزودن فایل ها بر روی آیکون مخصوص این کار کلیک کنید.
 یک یادآوری : نام فایل Homepage شما باید یکی از سه نام index , home , default باشد تا آن را به صورت اتومات بشناسد .
اگر تعداد فایل هایتان زیاد هست  در کامپیوتر خود وارد پوشه مربوطه شوید و همه فایل ها و پوشه ها را انتخاب و بعد راست کلیک و Send to compress را انتخاب کنید و سپس در عکس فوق پوشه فشرده شده مذکور را انتخاب و تیک کنار دکمه Browse را بزنید. بدین روش تمام فایل های شما وارد هاست می شود ، البته روش های دیگری هم مانند استفاده از نرم افزار CuteFtp هم هست که البته من فعلا  باهاش کار نکردم اما حرفه ای ها تو این زمینه با این نرم افزار به راحتی کار می کنند.
 البته تا اینجا شما تنها کل پروژه را آپلود کردید و اما مرحله اصلی دیدن صفحه نخست سایتتان پس از وارد کردن اسم دامنه تان است ، وای چه لحظه تاریخی ای هستا(!) اگر مثل من در اولین مرتبه وارد کردن نام دامنه سایت به جای Home Page با Error Page روبرو شدید ! زیاد ناراحت نشین خطا ها را با دقت بخونید بعضی هاشون مال پایگاه داده هست ، شاید جدول یا پروسیجری باشه که آپلود نشده باشه . بعضی هاشون مال فایل Webconfig هست تنظیمات این فایل هنگام ساخت پایگاه داده تحت سرور میزبان باید تغییر کند و نام و رمز عبور کاربر و شماره آی پی سرور در آن قرار گیرد ، برای صحیح وارد کردن این داده ها ، در گوگل webconfig را جستجو کنید تا با تنظیمات آن کاملا آشنا شوید البته بعدا این بخش را هم برایتان می گویم ، امکان دارد خطا از صفحات وب باشد ، حتما یادتان باشد پروژه را بدون خطا آپلود کنید که در این مرحله مشکل کمتری داشته باشید . با هر خطایی که برخورد کردید عنوان آن را در کادر جستجوی گوگل بگذارید و با جستجو به نتیجه دلخواه برسید.
یک پیش نهاد دیگر : قبل از آپلود حتما از کل پروژه یک نسخه پشتیبان تهیه کنید ، امکان داره لازم بشه :))

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام خوبی؟من مدتی هست نمیتونم یاهو مسنجر وایمیلم رو باز کنم.نمیدونم چرا؟؟؟یه پیام برام بزار همینجا.منتظرتون هستم.saeed

رعنا اردکانیان گفت...

سلام به مناسبت 13 آبان ایمیل ها و یاهو را بستن ، باید با فیلتر شکن بیایی ...
البته فکر کنم تا آخر هفته باز بشه
موفق و پیروز باشید

زهرا گفت...

رعنا جون ممنون واسه این پستت ، من که هنوز آپلود نکردم اما یادمه چه قدر واسه آپلود نگران بودی با این مقاله ات حداقل کار مارو راحت کردی

ناشناس گفت...

سلام سال نو مبارک متشکر از توضیعات کامل شما
www.noorjamali.com
www.resamshabakeh.net